the murder capital (live)
9 februari 2020Opeens zijn ze er weer. De postpunk bandjes duiken vanuit alle kanten op. Daar waar de laatste jaren gitaarmuziek door veel mensen dood verklaard was, staan er afgelopen jaar opeens weer vele frisse gitaarbandjes op. Vanaf de overkant van de Noordzee brak veel nieuw muzikaal talent in dit genre door, afgelopen jaar aangevoerd door de nieuwkomers Fontaines D.C. en The Murder Capital. Beiden uit Dublin waar een nieuw creatief broeinest lijkt te zijn ontstaan.
Gisteravond hebben we The Murder Capital live gezien in de Oude Zaal van de hoofdstedelijke Melkweg. Zo’n concert waar je op voorhand al grote verwachtingen van hebt vanwege de muzikale kwaliteit en de in korte tijd opgebouwde livereputatie. Dan blijft alleen de vraag over of ze deze verwachting in kunnen lossen voor een zwaar uitverkochte zaal. En dat doen ze. Al meteen bij het eerste nummer gaat het los in het publiek waarbij zanger James McGovern ook al meteen zelf het publiek in loopt. Dreigende baslijnen, rollende drums, bandleden met branie maar vooral een eigenzinnige zanger die de baas is over de hele concertzaal. Ook bij de rustige nummers uit hun repertoire weet hij de zaal stil te krijgen en dat kunnen niet heel veel artiesten. Bij het laatste nummer “Don’t cling to life” springt hij met een grote duik het publiek in en zingt hij crowdsurfend over het publiek het nummer af. Dit nummer blijft in je hoofd zitten en heeft alles in zich om een enorme festivalkraker te worden. Na een kleine vijftig minuten is het concert al ten einde maar hebben ze hun volledige debuutalbum met grote overtuiging gespeeld. Dit is een band die eigentijdse en eigen muziek maakt, maar tegelijkertijd ook het punk- en new wave-gevoel van de vroege jaren ‘80 weer laat herleven. The Murder Capital heeft alles in zich om legendarisch te worden zodat we over tientallen jaren kunnen zeggen: “weet je nog dat wij The Murder Capital in de Oude Zaal van de Melkweg hebben gezien?”