De supportact
4 september 2022Het blijft een bijzonder fenomeen, optreden voor een publiek dat niet voor jou gekomen is. Je bent de opwarmer, het toetje als voorgerecht. Vaak op een strookje van het podium, want de set van de hoofdact staat ook al klaar. De instrumenten passen soms dus net. Weinig lichtshow, beperkte graphics, alleen een kaal optreden. Vaak bepaalt de platenmaatschappij of je mee mag op tournee met een topartiest, omdat je ook bij deze maatschappij onder contract staat en ze je willen promoten. De supportact ontvangt doorgaans een daggeldvergoeding, soms niet meer dan een veredelde onkostenvergoeding. Als je mazzel hebt en in een grotere zaal speelt, zoals de Afas Live, dan wordt je apparatuur netjes aangesloten door de roadies van de hoofact. Bij Paradiso moet je zelf de gitaar inprikken in de versterkers.
Zo ook vorige week in Afas Live. Hoofdact, Tame Impala, had een fenomenale lichtshow met lasers, rookmachines, confetti en een gigantisch led-scherm. Daarnaast een grote set met drie drumstellen, geluidseffecten en een zanger die eenvoudig de zaal om zijn vinger wond. Luidkeels zong iedereen zijn bekende en minder bekende nummers mee. En dan vooraf Perfume Genius. De naam slaat terug op Michael Alden Hadreas, een Amerikaanse zanger die samen met een zes-koppige band stond te genieten op het podium. In onverstaanbaar Engels brabbelde hij wat over exposing his pussy en dat hij nog één fucked up song en één really fucked-up song zou zingen. Maar de band en hij wisten zowaar het publiek te raken. Hoewel de teksten moeilijk te volgen waren, was de zang van Michael zo mooi en speelde de band retestrak. En daardoor maakte de supportact nog meer indruk qua optreden dan de Australische Tame. Bij elkaar opgeteld was het een topavond, met twee verschillende gezichten, maar met de supportact als winnaar op punten.
Voor de goede orde, Perfume Genius heeft 800.000 luisteraars per maand op Spotify, dus eigenlijk geen klein bandje, zeker niet naar Nederlandse maatstaven. Als tipje van de sluier het erg fijne ‘On the floor’.